lørdag 16. mars 2013

BØLGER I FJELL av Sigve Lauvaas * Side 10-18 (Bok 19-2012)


Preikestolen-ill.



Side 10
SLIPESTEIN

Kveld etter kveld ruller slipesteinen
Gjennom verdens grønne eng,
Til nattehimmelen blir kald og glatt
Som en slipestein
Som hvisker ditt navn.

Kveld etter kveld med barnegråt
Hører jeg slipesteinen i bue
Som en gammel mann
Over grønn eng i september.

Kveld etter kveld går hjulet i sitt spor
Gjennom tåkenatten
Og vitner om en råkald morgen
Med rim på grønn eng

Kveld etter kveld ruller slipesteinen
Gjennom menneskemylderet,
Og følger sitt faste mønster
Som sol, måne, og stjerner
I tidshjulet ditt.


SOLVARM SOMMER

Solvarme bryst, og en solvarm rygg.
Solvarm sommer ved havet.

All varmen er rest av en solvarm dag
Med hvite skyer fra Kattagat.

Og solvarmen brer seg i verden ut
Og kommer igjen med en sommerfugl,
Og nakne bryst fra havet.

En solvarm rygg snur sitt ansikt til
Og hvisker med stemmen tusen mil,
Til høsten kommer med barnet,
Og bølgene roper navnet ditt høyt.

En stjerneløs natt buldrer rullestein
Og gråkalde bølger fra en fremmed kyst.
Og grågjessene pløyer vinden tusen mil,
Mens jeg sitter igjen, uten en tråd, i garnet.

11
TOGET

Toget går forbi,
Toget går forbi for godt,
Men sporet er igjen,
Og sporet hører ensomheten til.

Toget går tilbake til sin stall,
Toget går i hestespor
Til alt er glemt.

Uvitenheten sørger,
Alle sørger for et tog i dag,
Og tiden sørger minst av alt
For toget som ble borte i seg selv.

Toget ruller natt og dag,
Og leder an mot nye spor
Med hestekrefter uten tall,
Og sprenger fjell, og roper høyt
Med tut og surr i jern og stål
Til verdens ende,
Tusen mil.


UNGDOM

Gi mine ungdoms år tilbake,
Gi meg plaster på mitt sår.
Gi meg det beste av det tapte.
Det jeg mistet, ser jeg nå.

Gi meg visdom, gi meg trygghet.
Alt jeg visket ut er glemt.
Gi meg nåde til å leve,
Gi meg drømmen til et dikt.

Gi meg omsorg, lær meg sannhet,
Gi meg tydning til ditt ord.
Gi min ungdomstid tilbake,
Led meg frem til Paradis.

12 
LYTT

Å lytte er å ta imot.
Lytt, mine barn.
Lytt med tusen hender.

Din følsomhet er ekte
Når du ser og tar imot
Guds beger av ren krystall.

Lytt etter sjelens vare lyd
Og trompetens røst,
Som veileder oss å ta imot.

Lytt etter spor
Som ingen feste har,
Og ta imot kraften for å tjene.

Beveg deg mot et sikkert mål,
Og forløs deg fra tidens jag,
Og ta imot lyset som en venn.

Lytt etter stemmen i rommet,
Og vær nær.
Vær ekte min sjel, mitt barn.


LYS

Viss noen går mot lyset?
Må det være deg.
Viss noen ser en stjerne?
Vet jeg at den ene har sett alt
Som en pilegrim,
Og trenger å bli salvet som en dronning
For himmelens gylne frukt.

Lyset er hode i verden, en søyle
Som gir menneskene tak og vegger.
Innenfor leker barna,
Usynlige, uten navn,
Til noen roper.

Lytt til lyset som svømmer på vannet,
Og legger seg over fjellet
Som en mektig kappe, en skjold av kjærlighet.

13
STILLHET

Den dype stillheten
Gir stor glede.
Den som elsker kunnskap,
Har livet kjært.
Den fornuftige mann
Finner lykken.
Dåren har nok med seg selv.

Stillheten er tempel for glede.
Den som taler gode ord
Får mange venner.
Den trettekjære vil aldri lykkes.
Den fattige er ydmyk,
Den rike er hard mot alle.


JEG ER

Den som er, har vært
Over alt.
Jeg er mellom brødre et pust,
Mellom engler et vakkert barn.

Alt jeg er, står skrevet,
Alt jeg blir, har ingen sett.
Jeg åpner meg helt
Og adlyder røsten.

Jeg er den jeg er, med og uten venner.
Jeg er et landskap.
Mine øyner leser, mitt hjerte tror.
Jeg klatrer i visdom,
Og spør etter deg.

Jeg er en vandrer, en pilegrim
Som trenger en hånd.
Min munn er full av ord,
Men jeg får ikke sagt alt i dag.

Jeg øver i stillhet,
Og ser i speilet etter lys.
Det jeg dyrker, får vokse,
Det jeg griper, blir forvandlet.
Jeg er nær i ditt ord. Jeg er navnet.

14
ORD

Ømheten gikk i bølger,
Og rommet var lyst og lett.
Trærne var kledd i sommer
Og jorden var tung og mett.

Etter fuktige dager kom solen
Og smilte som barn til oss.
Vi satt på en benk i parken
Og lekte albatross.

Vi var som fortryllet i livet
Som glitret i kjærlighet.
Vi ønsket jo bare å elske
Med ømhet og himmelfred.

Ungdomsdrømmen var våken
Og verden var varm og god.
Vi seilte på bølger i tåken,
Mot havnen, med livets ord. 


KOM

Dersom du stanser ved mitt hjerte,
Ser du en horisont.
Langt fremme er tårnet og spiret
Som roper og tar meg med.

Viss du kommer i kveld skal jeg våkne,
Og gi deg nøkler til alle rom.
Jeg favner ditt smykke med glede
Og gir av min kjærlighet.

Kom bare, du, med ditt gode humør,
Og vekk meg til sang og latter.
Huset har vegger og tak, og dør,
Og du er et stjerneteppe.

Kom med tålmod, taushet og smil,
Kom med din kraft, ditt anker.
Kom, så deler vi rikdom og arv
Så flyet vårt snart kan lette.

15 
VANDRER

Vandreren kjenner stien,
Og går med sin lodd.
Over mark og fjell blinker snøen,
Og vandreren går i takt
Med sitt eget hjerte
Over grensen.

Vandreren tar med seg en fløyte,
Og hviler under Ulvefjell.
Her ser han til andre siden,
Hvor dalen er bratt
Og ingen fot finner feste.

Vandreren ildner i solen,
Og blodet er ungt og varmt.
Han famler under nattehimlen
Og drømmer om den hvite engel,
Den dyreste skatt.


REGN

Regnet hamrer på fjellet,
Og vinden pisker landskapet.
Ansiktet til bonden får nye furer,
Og båten går i sluser
Opp kanalen i Telemark.

Dager og netter ned regn,
Og jorden blir tung,
Og lynet blinker.
Regnet pikker på vinduet
Og danser på taket.

Det regner i dag over alt,
Og slusene fylles til randen,
Og vinden taler sitt eget språk
I skogen.

På dansloftet er gamlingen nå
Og fyller sitt krus med vann.
Det flyter en ensom båt i storm
Mot Nyhus og Kirkehavn.

16
GLANS

Det glinser i fjellet,
Det speiler i vann.
Glans over dalen og livet
Er mer enn jeg kan fatte.

Jeg er nær ved å tro.
Jeg tror kanskje litt.
Sammen er håpet det beste.
Jeg drikker livets av vann.

Glansen er i bildet.
I dine øyner er glansen klar.
Jeg ser når du åpner munnen.
Du er mer enn ekte gull.


ORD

Kom med ordene,
Og gi meg stadig mer.
La fjellet tale.
Åpne din grind til hagen
Med epletrær.

Kom i hast, og flytt meg frem
I køen av de svake.
Gi kraft og lys.
La meg få se ditt ansikt nå,
Og gi meg ord med vinger.

Kom nær meg med din kraft,
Og løft meg over alt.
Legg ordene i hjertet mitt,
Så jeg kan leve hundre år
Med visdom og tro
Som flytter fjell.

Snakk til meg med et språk jeg kan,
Og lær meg veien frem.
Og gi meg ord med lengsel i,
Og fyll meg av din ånd
Som setter fanger fri
Fra bånd og tvang
Til kjærlighet.

17
ØYET

Øyet vandrer.
Som vokslys vandrer øyet i verden
Og leter etter den ene.

Om rommet er stort,
Er øyet som et bål i natten,
Synlig for alle.

Øyet drømmer, og ser frem i lengsel
Etter en sjelevenn
Med et språk som hjertet vil forstå.

Øyet er din sjel, ditt speil
Som vandrer gjennom livet, over fjellet,
Og drømmer om å finne den ene 
Som ble så lenge borte.


TYDELIG

Sov ikke nå. Vær tydelig i alt.
La ordene springe frem som lystige barn.
Vær ekte, naturlig.
Ikke smykk deg av andre enn deg selv.
Du er unik, et åpenbart under
Som vandrer møysommelig.

Snakk med et språk du behersker,
Og drikk vann og melk, drikk
Av himmelens honning, og lys for andre,
Og gi av din overflod, gi romslig
Til de fattige som er brennemerket av hunger
Og mangel på visdom.

Sov ikke, men kom ut mellom stjerner,
Og lys fred i verden. Og ta imot tidens gave
Med hode og hender, som ord og hus
Til en ny generasjon folk
Som drikker av den dypeste brønnen.
Ja, åpne deg, og står i døra
Når kongen kommer.

18 
JEG KAN

Jeg kan ikke gå alene i mørket
Uten å si et ord om deg.
Uten din kjærlighet
Kan jeg ingenting bestille.

Jeg kan være meg selv, skrive mitt liv
Side opp, side ned.
Jeg kan se verden rundt meg
Som en vulkan med frykt og terror,
Eller en oase med søte druer.

Jeg kan stupe i ordenes kloster
Og bli borte i dypet.
Jeg kan bære stein til stein
For å bygge Israels mur.


TALE

For de levende kan jeg tale
Og uttrykke min bekymring.
Men over alt er håpet en lysring
Som svever over vannene.

Jeg taler inn i fjellhulene
Og bygger søyler mot stjerner.
Jeg har en visjon om å gi tilbake
Kraften av bønn og liv.

Ordene bretter seg ut som duer
Og flyr til den ene i håpet.
Jeg bøyer mitt hode mot jorden
Og taler med Gud om lengsel.


URVERK

Før var tiden på vent, og ordene dalte
Som lauv i vinden.
Nå ser jeg urverket som en demring i landskapet
Som synker til jorden
Som et grått teppe, som en avkreftet mann
Med englehår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar