lørdag 16. mars 2013

BØLGER I FJELL av Sigve Lauvaas * Side 2-9 (Bok 19-2012)



Side 2
SEIL

Jeg seiler over polhavet.
Jeg seiler med vinden,
Jeg er i drift på bølgene
Som isflak, tømmerstokker
Og skipsvrak.

Jeg hører plask,
Og ser isbreen kalver
Som stjerner i horisonten,
Som sel på isen.

Jeg seiler til verdens ende
I mine drømmer.
Jeg flyr i himmelrommet,
Og stiger som luftslott
Inn i lys og tåke.

Mitt mål er å seile jorden rundt
Som et speil som fanger bilder
Og gir glans og håp
Til de som er fanget i ødemarken
Mellom poltunge skyer.

Jeg driver med strømmen
Over de syv hav
Til havnebassenget i Israel,
Der slektstreet har sine røtter
Fra evig tid,
Før verden ble skapt.


DET GÅR ET TOG

Det går et tog over Europa
Med tro og håp.
Det er mer enn en anelse.
Vi hører lyden svakt i horisonten.

Toget går på skinner gjennom alle land,
Og tar oss med til slutt
Som en anerkjennelse at vi er
Skjønnhet, og kraftfulle barn
Med gyldig pass.

TRÆR

Hvem ville leve uten trær?
Trærne har noe å si.
Tiden bruser i trærne,
Og høsten kommer.

Det er slutt på sommeren,
Og fugletrekket måler lenker
Under tusen stjerner.
Vingene er synlige som trær,
Og seiler på havet.

Tålmodig synger trærne en salme,
Og beveger seg mot slottet,
Og går gjennom porten
Ved solnedgang.


REGN

Hver regndråpe har et budskap.
Regnet i vinduskarmen forteller,
Og renner ut i havet
Som et språk som er ferdig til rett tid.

Jeg trodde på regnet,
Men det uteble hele sommeren
Og trærne mistet sitt lauv før tiden,
Og jeg hadde intet å tilføre.

Regnet kommer med sitt budskap til alle,
Og klamrer seg til jorden
Som en svamp i Kongsdalen.
Regnet skjuler nøden i verden,
Og trøster den som aldri får nok.


SE OPP.

Bakkemannskapet fortviler
Når telefontråden gløder
Og slaget er tapt.
Ingen har lenger ro til å gå videre
I kappløpet om månen,
Og kreftboblen i rekkverket.

4
HISTORIE

Historien har gravd sine hull,
Og kisten er senket.
Pengevekslerne har fått sitt,
Og livet går videre.

De gamle fyller sine glass
Og forteller.
Historien graver dypere enn regn,
Og stråler i gull og stein.

Alt blir bakt ned i jord og aske,
Som røtter og gravskrifter.
Redningen blir vår pust,
Som vitner om frø og blod
På veien til katakombene.

Fisken er malt,
Og brødet blir spist med andakt
I mørke rom,
Før historien kommer opp i dagen,
Og blir skrevet og lest av alle.


LYS

Stjernene lyser stadig.
Graset lyser, og kommer igjen
Med en ny håndskrift
År etter år.
Lyset bretter seg ut i landskapet
Og spør oss i hjertet
Om grunnvannet.

Lyset stråler inn i alle tempelbuer
Og taler fra alle fjell.
Lyset flyr med vinger av gull
Over hele verden, i alle mennesker,
Til kornet er modent.

En dag vil lyset høste inn
Stillheten og varmen, godheten og visdommen,
Som ligger som et tynt lag over jorden
Og speiler Guds ansikt.

5
ORDENE KOMMER

Ordene bygger språket,
Og gjenreiser slekt etter slekt.
Ordene kommer til makt
I dine lemmer, i øre og munn,
Og gjenfødes i ansiktet
Som et bilde av Gud.

Som meg og mine søsken
Er språket en gåte.
Og ordet er et tempel for livet
Som bor i oss,
En skaperånd fra opphavet.

Ordene kommer inn i sjelen,
I vårt liv som fosser frem.
Ordene er et øye av kjærlighet
Som gjenreiser det tapte paradis
Og bygger broer
Til alle mennesker og land.


VINGÅRDEN

Jeg er ikke alene i vingården,
Men jeg er fremmed
Og kan ikke kjenne din stemme.
Jeg blir trøstet av andre,
Men finner ikke fred.

Jeg har vært i vingården din
Fra barndommen, og ser fremover
Til en lykkelig øy i havet
Med frukt og bær.

Jeg blir ledet til sporet, til dine stier,
Og vandrer i taushet
Som en navnløs fra jorden,
Uten makt og språk.

Jeg er ikke alene i rommet,
Og stjernene henger høyt på himmelen
Som et urverk i tidshjulet.
Det forteller om nøkkelen
Til Det nye Jerusalem.

6
KAMMEN

Fjellet lyser i Gaustatoppen
Som et vakkert seil over Kammen,
Over skulderen.

Her kryper jeg på alle fire,
Med et svimlende hode
Som bærer tungt.

Kammen samler fjellet under seg
Som en hønemor,
Og bølger i glans av gull.

Jeg kryper som en røyskatt
Inn i helligdommen,
Og kjenner nattens trygghet.


Å VANDRE

Jeg bodde en gang ved en vei
Der bilene suste forbi.
Nå vandrer jeg over alt
Med hundre hester på slep.

Det klarner av dag, og jeg føler meg trett
Under blendende sol, høyt
Over alle hav.
Jeg vandrer med briller,
Og vann av renhet og visdom.

Jeg vandrer til De hellige kilder på Moster
Og drikker meg utørst,
Og stiger i sol mot større klarhet,
Og finner meg et rom i verden
Hvor jeg kan hvile ut.

Jeg har språket og nøkkelen
Til de hellige i byen,
Og plukker korn på veien, som David,
I sitt elskede åkerland.
Så blir jeg gjest med syv engler
Og syv lys under himmeltak,
Bak murene i Jerusalem.

FJELLET

Fjellet er en lærebok,
Et utsiktspunkt for livet,
En stivnet søyle
Pyntet av lyng og einer.

Fjellet ruver under månestråler
Og vekker lysten i oss
Til å bestige, som en høy varde,
Et glitrende tempel
I morgensol.

Fjellet er landskapets dronning,
Høyt hevet fra jorden.
Den binder oss sammen i språk
Og tradisjon,
Og gir oss et navn som varer.


HEI

Livet er en lyngblomsthei.
Og ingen vet hvor dette ender,
Om bekken er lang nok,
Om lyset er ekte?

Vidden brer seg, og åpner nye rom
Mot villmarken.
Det ensomme livet i fjellheimen
Med tusen lyng i hagen
Taler mange språk.

Det fins et fjell til lovprising
Og et fjell til sorg.
Jeg gleder meg i fjellet som et barn,
Og strekker meg mot toppen.

Alt jeg ser, er uendelige vidder
Med fyrtårn for hver dag,
Med stier og stup for timeglasset
Som gir oss alt i et beger.

Viddene kler landskapet i høyden
Og forteller om vår arv,
Om stadig kommer nærmere.

8
STIGE INN

Vi kan stige inn i et rom
Og likevel være utenfor.
Vi kan puste for sitt eget avkom i et hjørne,
I et skap som mørkner som fjellet.

Vi kan stige inn i det som har vært
Og bli boende i lang tid,
Til noen tar oss med i dansen.

Vi kan være i rommet som et lys,
En observatør, eller et møbel
Som hører til tradisjonene.
Våre holdninger ringer
Som kirkeklokker i treverket.

Vi kan stige inn og tilbe
Eller bare legge oss til rette
Under tv-skjermen
Med tusen kanaler i rommet.


VENTE

Vi lærer av å vente,
Og blir tydeligere på veien,
Som snøfnugg
På pløyd åkerjord.

Vi venter med å samle skatter
Til solen kommer på høyden,
Og middagshvilen er gjort.

Vi lærer sleggekast og armhevinger,
Så vi kan komme frem i verden,
Selv med klungerbusk og piggtråd som nabo.

Vi venter på en tilnærming
Til resten av familien, fra de som ikke leser
Eller følger med i overskriftene,
At vi kan vente oss høyere tall
Og dårligere beredskap
I tiden fremover.
Vi venter visdom som lys over ordet
Som kaller oss til disipler.

9
TIDEN

På en gren sitter tidens fugler
Med forgylte fjær.
De synger om våren og drømmer
Som barn i fryd
Over tidens skjelvende glede.

Det bølger i greiner, og skogen er rund
Som en elektrisk gitar,
Med strenger som klirrer og klimprer.

Og tiden glir taktfast inn fra de syv hav
Med musikk og sang
Fra en skjelvende kvinne
Som bærer morgensolen med fryd
Inn i fødestuen.


VANDRER

Vi vandrer fra solens første glød,
Til nattens stjerner åpner nye dører.
Vi vandrer i den evige stillhet,
Og hører skiftende musikk langs stien.

Vi vandrer i stolthet, og er alltid frie,
Som fugler og ekorn.
Og vi gleder oss over solens ansikt
Som skaper trygghet til de etterlatte.

Vi vandrer med kjærlighetens glede,
Og synger om håpet som har beseiret
Frykt og hat.
Vi vandrer med barnelatter og venter
Et nyfødt barn i lyset av en stjerne.


SKRIVE

Jeg skriver om å overvinne sin egen lengsel,
Og likevel holde håpet levende om en ny dag
Med utvikling og kraft fra kilden.
Jeg skriver om å ta inn over seg visdommen
Som er åpenbart i hvert enkelt hjerte som tror
Til evig liv i ånden.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar