lørdag 16. mars 2013

BØLGER I FJELL av Sigve Lauvaas * Side 19-27 (Bok 19-2012)


Sissel Hadland-ill.


Side 19
BØNN

Hva ber vi om i våre bønner?
Fadervår gir evig liv.
I ham blir vår sjel brettet ut og lest
Av engler som er født av Gud.

Vi ber for Israel med ord og pust,
Og fødes på nytt, på nytt – natt og dag.
Vi ber for Herrens minste små,
Og vi er en av dem.

Hva ber vi om i alt vi gjør?
Hvor er vårt hjerte, bønnens rop og sukk?
Hvem takker for en hellig arv
Med legedom, og evig liv?


HVEM VIL KJENNE MEG?

Jeg taler med meg selv, og finner ord
Imellom lyng og gras.
Jeg taler om livet som er forbi
Og dødens iris på den glemte grav.

Hvem ville kjenne meg i denne mørke natt:
En kald planet, en bølge på et hav?
Jeg går med ømme blikk, og teller stjerner
I verdensrommet.
Der er jeg nå med knuste drømmer,
Og gjør meg sterk som en musling
I koralrevet mellom øst og vest.

Jeg taler på min reise, før solen slukkes
Og synger for meg selv om paradis
Og de hellige som tar imot
Den bortkomne sønnen.
Og øverst i bordenden er Gud, min venn.
Som skjenker vin til alle som er kommet inn
Til Ordets ankerfest.

Og hvem vil kjenne meg
Når dagen blir et grått og kjølig rom?
Jeg er en kilde som er født av ånd og sakrament,
Som Gud har skapt
I ordets sjel - som lever gjennom alt.

20
Å SKRIVE

Det jeg skriver har jeg levd,
Om ikke alt.
I dag skriver jeg venstre dikt,
En annen dag er det høyre.
Grønne dikt får stå sin prøve.
Høsten kommer snart.

Jeg skriver mitt liv,
Og gransker alt fra a til å.
Jeg ser og hører, lytter etter trinn
På veien til mitt gamle hus,
Der ingen bor.

Jeg finner ikke alltid ord, og vandrer etter frie valg
Mot sør og nord, i øst og vest.
Jeg strekker mine hender opp
Mot vær og vind, mot venner som vil møte meg
Før tiden renner ut.


NAVN

Jeg blir iført et navn,
Og utvider mine rom
Som forteller om livets gåte.

Jeg hviler i mitt eget navn, hviler
Som en ørn i fjellet
Før jeg ser mine heftige barn.

Mitt navn tvinger meg til å lytte.
Visdommen ligger i ordet
Som berører min sjel, mitt hjerte.

Jeg har adgang til et kjent landskap,
Der den ene har sin bopel,
Der Beethoven spiller til sent på kveld.

Kom med meg, du. Kom med ømhet og varme
Inn til mitt kalde rom, og skap i meg
Det rette navn. Og gi meg vinger
Mot høyden, der tusen navn
Blir innviet i nåde
Til navnet over alle navn.

21
BØLGER

Tusen år er en dag.
Bølger av lys strømmer på.
Alle båter må søke havn.
Det er bildet jeg ser.

Endeløse spor av folk
Fra fjerne land bygger hus.
Kontinentet får bølger av hjul
Og en fredelig vår.

Hvem skaper disse strømmer
Som hamrer mot land?
Hør, det er jorden som banker på
I tidens slumrende hjerter.


DU SIER

Jeg elsker deg, sier du.
Alt er godt.
Da vi var yngre kunne vi le.
Nå er det nesten ingen som løser på smilet.

Du har bryst som en amasone
Og forventninger til det ufødte barnet.
Du sier, veien er åpen.
Tidens hjul tar imot ditt navn
Som en skatt.

Prins eller prinsesse, på stranden skal du leke
Og høre bølgene.
Du skal gå din egen vei,
Og bli formet som steiner med meisel.
Med kjærlighet skal du formes til å elske.

Du skal fornye din sjel
Og fødes på nytt.
Du skal skapes i nye former fra år til år
Til alle bølger tvinges på land
Og fiskene dør.

22 
LODD

Det er vår lodd, hører vi.
Det er livet som driver oss
Mot fjellet, mot høyden.
Vi trekkes i det uendelige, over grenser,
Og blir fremmede.

Vårt navn skrives med søyler og lys
Som slynges ut i himmelrommet,
Til vi langsomt blir forvandlet.
Vi løftes av engler
Inn i en ny klode.

Det er vår lodd å bli rykket bort i kjærlighet.
Og vi elsker å bli sett.
Og vi elsker den grenseløse frihet
Som gjør at vi kan se
Hemmeligheten i ditt hjerte.


LEPPER

Søk ikke den ukjente sjel,
Men les leppene til en venn, og forstå
Hva hjertet og øye sier.

Lytt etter dager og netter, og se bølgene
Som flater ut mot en ny sommer.
Lytt etter stemmer i natten
Som er øremerket.

Lepper blir slynget ut som garn,
Og mange blir grepet,
Men få vil overleve.

Jeg klamrer meg til landet med tusen tårer.
Jeg ser urverket har et budskap:
Alle må ta imot den levende av de døde.

La lyset vokse i oss, så vi ser,
Så vi hører fottrinn på veien, i fjellet.
La oss rope etter hans navn
Før natten kommer.

23 
SØK

Søk meg ikke når leppene tier,
Søk ikke mine spor i bølger av tårer,
Søk ikke mitt øye når jeg sover.

Hold fast på ditt gull, vær ekte, vær hel.
Hold fast på ordet som vandrer i lys.
Hold fast på kilden med hellig vann.

Løft ditt øye, og søk bak alle fjell.
Søk stjernen over Betlehem, søk barnet
Med lepper og sjel. Søk Jerusalem.


RO

Vi er født til å ro. Vi ror i tid og rom.
Urverket snur seg som en vidjekvist.
Vi ror tiden som pisker og møter oss, kjenner oss
Som bølger av gras og lyng.

Syng alle år i nærhet til jorden som våker
Og gir føde til slekt etter slekt.
Syng under åpen himmel som et voksende lys,
Og tusen dører vil åpne seg, åpne ditt ansikt
Som et barn møter Gud.


HÅR

Håret ditt er flettet, og du bøyer deg imot mitt bryst.
Håret vokser og taler åpent om kjærlighet,
Håret slynger seg ut som en storm og river med seg alt
Som vokser i demringen: trær, barn og hus.

Håret snakker og tar oss med i fortellingen
Om de brennemerkede hender til Saul, Samson og Salomo.
Og visdommen ble delt mens håret flagret i vinden
Og verden ble skapt, og det ypperste folk ble født, og du.

Håret er en perle i mitt øye, en skatt for livet, krefter
Som vokser inn i himmelen som stråler fra arken
Som seiler i åpen sjø som en blomsterpike i blått,
Som en engel i tiden som minner om Gud.

24 
LIKEVEL

Likevel er jeg kommet hit, ensom,
Ensom og alene, forlatt
Mellom steiner og lyng, mellom fjell
Som stuper i havet.

Likevel har jeg et håp, en drøm:
Mitt liv må videre, kjenne kraften som går
Under jorden og over jorden,
Som skaper vekst og frukt.

Likevel vil jeg tigge vann ved dørene,
Og jeg vil tigge ved innhøstningen etter korn:
Jeg vil samle skatter for mine brødre
Som ble så lenge borte.


VÅRT NAVN

Brødre er vårt navn. Venner, hører jeg.
Vårt navn er nærhet til hverandre, søsken
Som bygger og bærer jorden,
Som ror havet med tusen årer
Og drikker av samme kilden.

Vårt navn er liv, et liv vi nærer og elsker,
Og som vi løfter inn i skyer en dag.
Søsken er vårt navn som lyser i mørket, som ses
Fra jordens ende, og som lyser fra himmelen.

Vårt navn er et brev, et budskap, en skatt
Som følger oss som tynn hud i sommervarmen
Og som vokser under tiden til en vinranke
Som alle kan smake, og kjenne som skåler av gull.



Nå er jeg her, og alt er nytt.
Alle menneskene, som er mine søsken, er nye.
Nå skinner solen, og min elskede roper mitt navn.
Jeg samler minner langs veikanten.
Gjennom natten er fuglene blitt borte.
Nå er vinden som et sammenbrettet laken.
Ingen grønne strå. Det er høst i mitt hjerte, og lengsel.

25
KLÆR

Jeg vil kle mitt navn med ordet.
Naken kom jeg, naken reiser jeg herfra.
Klærne tolker og forteller
Alt jeg var og alt jeg gjorde,
Alt jeg skrev fra a til å.

Først når leppene skal tie, får jeg nye klær en gang.
Ordet skaper ånd i livet.
Jeg skal leve mens jeg kan.
Jeg skal kle meg opp som lyngen,
Bruse som et morbærtre.
Jeg skal danse gjennom livet
Med et ord som skaper fred.

Klær er bare kappen, bildet, glitteret som lyser klart.
La meg lyse til en morgen, være avglans fra det høye,
Stråle gull av nærhet, ordet, klær som flyr
Fra tempeltaket
Til et fjell hvor Herren er.


ROSER

Vi leter i hagen etter roser, og drømmer
Etter friske skudd, en ny vår.
Vi leter etter rester fra i fjor,
Og overgir oss til kraften som strømmer i trærne
Og skaper liv i søvntunge trær
Fra en bunnløs kilde.

Vi favner livet med roser, og knytter kranser for de døde
Med pannen mot jorden, og kneler
Mens himmelen lyser i roser
Som vasker støvet på veien til den siste hvile.

Vi roper og ber, er trykket av tiden
Som strømmer inn i rommet,
Og bærer frem våre roser til et minne
Som stadig brenner og lyser i hundre år,
Til jorden blir forkullet og sølvgrå.
Og tiden tæres bort i ødemarken
Under himmelens syv segl,
Mens vår egen rosebusk skal få vokse videre
I det hellige landet, i Paradis.

26
DU TENKER

Du tenker de kommer med båter,
At sorgen går under, at noen flyr bort
Til et høyt fjell, en klippe i havet.
Du smiler til meg fra dypet, og sier: Kom!

Jeg gråter når båten synker, og tilbyr mitt navn
Som en lokkende gave, et segl
Som fyller verden med lys.
Mitt hjerte flyter over av honning.

Kom, sier våren, og strekker sine hender imot meg
Som er naken og ensom, alene i sorg.
Og tiden flyr som villdyr gjennom natten
Og jeg ser igjen: en hånd full av tid.
Jeg synger til fuglene, og lokker.
Håret vokser i bølger, og jeg kysser min elskede
Som snakker om kjærlighet og barnet
Som ble til en brønn av lys.


DRIKK

Hvem drikker mine tårer?
Jeg er tom, og tørst. Jeg lengter
Til en ny kveld, til din munn med vin.

Du setter kursen imot meg, og stormer
Og flyr som lauv, som solvinger i mørket,
Og jeg favner deg med hud og hår.

Drikk, ja drikk av mine brønner,
Og gjør meg til et levende hjerte i natten.
Drikk meg hel, så jeg kan ta imot
Din kjærlighet som en skummende bølge,
Som sollyset en kald novemberdag.


NÆRE

Vi er nære, vi er søsken, grepet av ordet,
Varmet opp i ditt teppe av ull.
Vi er dine, og drikker av din kilde, bøyer oss
For dine føtter. Du som salver oss
Er vår hyrde. Vi lyser i dine øyner, vi er nære deg.

27
TENK

Vi hadde bilen før den ble oppdaget,
Og kjøleskapet, og vaskemaskinen.

Annonsene florerer, bygger seg opp
Til små hus på Gjennvinningssentralen.

Tenk hvor glade vi var den gangen. Tenk
At snart er de åra glemt som oss.

Og bilen er med på veien, og salmesangen
Vi lærte på skolen, - for livet er viktig.


FJELL

Det som er fjell varer, liksom bølgene.
Fjell er som hus med tårn.
De mister ikke maske, de faller ikke bort,
Men skinner i våre øyner.

Fra toppen kan vi se hele verden, den verden
Vi helst vil se i forandringens tegn.
Vi står og glaner, speider, og kjøles ned i vinden
Som klamrer seg til oss

Fjell gir horisont, vidder og stup, som smeden
Har hatt et ord med, som tidens tann
Holder fast med jerngrep, som en bjørn 
Fanger sitt bytte, eller en ørn med fiskefangst.

Alt står og faller med fjellet som taler høyt
Og strutter av selvtillit, og speider
Mot menneskene som kryper over alt
Som gammelt tankegods, vakkert, men ubrukelig.

Som landemerke kjenner vi fjellet som en venn,
Som en skammel for himmelen og Gud.
Det var i fjellet stillheten ble åpenbart for oss
Som var avkreftet, uten håp og lys.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar